Niezmienne od wielu lat, niezliczone ilości badań wskazują na to, że w Polsce ponad połowa pracowników nie jest wystarczająca zaangażowana w wykonywanie swoich obowiązków. Biorąc pod uwagę coraz mniej wymagający rynek pracy, ta tendencja prawdopodobnie samoistnie nie ulegnie zmianie na lepsze względem pracodawcy. Jak w takim razie zaangażować zespół do tego, aby swoje obowiązki nie traktował jako zła koniecznego i codzienne zadania wykonywał solidnie, nawet pod nieobecność szefa? Zapraszam do artykułu.

Bądź konkrenty

Jasne stawianie celów to problem wielu managerów, nie tylko tych początkujących. Wielu z nich na starcie swojej kariery zakłada, że każdy pracownik ma identyczne kompetencje, a komunikat zrozumiały tylko przez samego nadawcę/przełożonego trafi do wszystkich. Niestety, rzeczywistość pokazuje, że managerowie popełniają kilka kluczowych błędów, przy określaniu celów biznesowych:

  • Nie pytają, czy komunikat został zrozumiany.
  • Mierzą wszystkich swoją miarą.
  • Tworzą/zakładają zbyt ambitne cele, co prowadzi do demotywacji zespołu.
  • Często zmieniają wstępne założenia.

Takie podejście, bardzo często przynosi odmienny skutek względem wstępnych założeń i prowadzi do utraty autorytetu. W przypadku początkujących managerów do dużych problemów ze zbudowaniem go.

Zawsze stawiaj na ludzi

Manager, którzy na swoją pracę patrzy przez pryzmat tabelek w Excelu i czystych wyników finansowych nie ma najmniejszych szans na to, aby odpowiednio zaangażować zespół. Jeden z większych błędów popełnianych przez środowiska managerskie to skupianie się na liczbach i wrzucanie wszystkich do jednego worka, zamiast zweryfikowanie innych, równie ważnych czynników. Technicznie w wielu przypadkach jest to wina, źle skonstruowanych KPI (wskaźników efektywności) oraz problem z oceną pracowniczą. Niemniej jednak, mierzenie wszystkich jedną, często swoją miarą prowadzi do opłakanych rezultatów.

W przypadku pracy z ludźmi, musisz poznać ich podejście do pracy i to co najbardziej ich motywuje. Rozmawiaj, słuchaj, odpowiadaj na pytania i wspieraj w trudnych sytuacjach. Często niewyrobienie targetu, nie ma nic wspólnego z lenistwem i obijaniem się w pracy.

Zbuduj swój autorytet

Nie oznacza to oczywiście, że masz być bezdusznym szefem i wymagać od swoich pracowników coraz cięższej pracy. Chodzi bardziej o podejście i budowanie swojej pozycji. Z pewnością wiele razy słyszałeś, że ludzie odchodzą od szefa nie od firmy. Podobnie działa to w drugą stronę. Jeżeli twoje zachowanie i podejście sprawi, że ludzie z przyjemnością (lub przynajmniej bez odrazy) będą wykonywali swoje obowiązki, jesteśmy w domu.

Najważniejsze to zbudować zaufanie i zamiast od razu wyciągać negatywne konsekwencje, staraj się wysłuchać i zrozumieć zachowanie drugiej strony. Autorytet, to inaczej posłuch i szacunek, którego nie zdobywa się z dnia na dzień. Ciężka praca i umiejętność budowana odpowiednich relacji do klucz to silne pozycji Lidera.

 

Nie wymagaj cudów

Choć pewnie zabrzmi to trywialnie ale pamiętaj, że osoby z którymi pracujesz mają rodziny i dom do którego chcą wrócić. Stawianie zbyt ambitnych celów, zamiast podnieść morale zespołu znacznie je obniża. Nie wymagaj każdorazowo osiągania coraz lepszych rezultatów. Spójrz szerzej, zbadaj rynek i wtedy decyduj o ewentualnym podniesieniu poziomu wydajności.

Zawsze awersyjnie podchodzę o managerów, którzy mimo brak efektów, zamiast poszukać problemu w wykonywanych obowiązkach, podnoszą wymagania w celu większego efektywności zespołu. Jakże, przykra okazuje się później sytuacja, że wielu pracowników decyduje się na odejście z firmy w myśl zasady, „nie odchodzi się od firmy, odchodzi się od szefa”.

Najważniejsze, to postawienie jasnych, realnych i osiągalnych celów oraz wspieranie w ich osiąganiu. Manager nie musi być specjalistą w danej dziedzinie. Jednak, musi posiadać zmysł lidera i wiedzieć do kogoś się zwrócić, aby rozwiązać problem.

Zawsze przekazuj informacje zwrotną

Jeżeli zależy ci na tym, aby twój zespół ciągle się rozwijał nie możesz zapominać o informacji zwrotnej. Zależnie od wielkości zespołu, feedback możesz przekazać w określony sposób, oraz w określonych odstępach czasu. Najbardziej popularny sposób przekazania informacji zwrotnej to bieżąca rozmowa na temat wykonywanej pracy. Warto zapamiętać, że feedback dzielimy na dwie kategorie, ten pozytywny oraz negatywny, inaczej nazywany feedbackiem budującym. W zależności od rodzaju należy określić inne sposoby i kryteria.

W przypadku feedbacku pozytywnego sytuacja wydaje się prosta. Publiczne pochwalenie pracownika, na pewno podniesie jego morale i poprawi jego efektywności. Czy reszta zespołu również podniesie swój pozom motywacji? Zdania są różne. Niemniej jednak, tak feedback to bułka z masłem, choć często pomijany. Warto chwalić swój pracowników, nawet za małe sukcesy.

W sytuacji, gdy spotykamy się z feedbackiem negatywny, lub budującym musimy pamiętać o tym, żeby informacja ta została przekazana na osobności. Ważny jest też sposób i cel jaki owa rozmowa ma przynieść. Warto tutaj zastosować popularne metody feedbacku, o których więcej piszę w moim darmowym ebooku.

Generalnie chodzi o to, aby pracownik po takim spotkaniu zrozumiał swoje zachowanie i wyciągnął z niego lekcje. Rozmowa budująca w wersji optymistycznej, ma podnieść efektywność pracownika i wyeliminować błędy.

 

Budowanie zespołu to działanie, które uzależnione jest od wielu czynników i ciężko jednoznacznie wskazać, kluczowe obszary rozwoju. Powiem krótko, nie ma „złotego środka”. Jednak z pewnością rady przedstawione w tym krótki wpisie przybliżą cię do zbudowania silnego, zaangażowanego teamu. Do dzieła!

Napisz Komentarz

CONTACT US
221, Mount Olimpus, Rheasilvia, Mars,
Solar System, Milky Way Galaxy
+1 (999) 999-99-99
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3Lmdvb2dsZS5jb20vbWFwcy9lbWJlZD9wYj0hMW0xOCExbTEyITFtMyExZDYwNDQuMjc1NjM3NDU2ODA1ITJkLTczLjk4MzQ2MzY4MzI1MjA0ITNkNDAuNzU4OTkzNDExNDc4NTMhMm0zITFmMCEyZjAhM2YwITNtMiExaTEwMjQhMmk3NjghNGYxMy4xITNtMyExbTIhMXMweDAlM0EweDU1MTk0ZWM1YTFhZTA3MmUhMnNUaW1lcytTcXVhcmUhNWUwITNtMiExc2VuITJzITR2MTM5MjkwMTMxODQ2MSIgd2lkdGg9IjEwMCUiIGhlaWdodD0iMTAwJSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIHN0eWxlPSJib3JkZXI6MCI+PC9pZnJhbWU+
Thank You. We will contact you as soon as possible.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
Turpis dis amet adipiscing hac montes odio ac velit? Porta, non rhoncus vut, vel, et adipiscing magna pulvinar adipiscing est adipiscing urna. Dignissim rhoncus scelerisque pulvinar?
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pobierz darmowe e-booki!
Zapisz się na newsletter, a na starcie otrzymasz zestaw 3 Ebooków, które pomogą ci znaleźć swoje miejsce na rynku pracy, napisać dobre CV oraz konstruktywnie przekazać feedback.
Find us in social networks:
Subscribe Now
This is Photoshop's version of Lorem Ipsum. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin,sedisina
2016 (C) All rights reserved.
POBIERZ DAROMOWE EBOOKI!
Zapisz się na newsletter, a na starcie otrzymasz zestaw 3 Ebooków, które pomogą ci znaleźć swoje miejsce na rynku pracy, napisać dobre CV oraz konstruktywnie przekazać feedback.
2016 (C) All rights reserved.