Feedback, czyli sztuka efektywnej komunikacji | HRowiec.pl

Feedback, informacja zwrotna, czy po prostu umiejętne przekazanie faktów to w dzisiejszych czasach towar równie deficytowy, jak kultura na OLX. Ludzie nie lubią przekazywać pozornie złych, negatywnych informacji z prostej przyczyny – nikt nie chce być orędownikiem złych wieści. Jest istnieje dużo gorszy sposób na zrażenie do siebie ludzi, to brak jakiejkolwiek informacji.

Według badań tylko 36% managerów rzetelnie i terminowo ocenia swoich podwładnych. Główny powód taki niskiej ceny jest prosty, brak wiedzy na temat przeprowadzania trudnych rozmów. Nie ważne, czy chodzi tutaj o relacje zawodowe czy prywatne. Informacja zwrotna to umiejętność przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, czyt. ponadczasowa. Jak w takim razie wykorzystać ją w codziennych relacjach?

Kiedy? Kto? Gdzie?

Można powiedzieć, że sprawa jest prosta jak budowa cepa. Niestety nie samą teorią człowiek żyje, a wiele czynników zarówno tych wewnętrznych, jak i zewnętrznych ma kluczowy wpływ na umiejętną komunikacje.

Feedback warto przekazywać zawsze gdy widzimy, że coś nie gra, albo gra i to bardzo dobrze. Na nasze nieszczęście informacja zwrotna wielu nadal kojarzy się z negatywnymi emocjami i bardzo trudno to skojarzenie zmienić. Niemniej, uświadamianie ludzi, że feedback generalnie ma prowadzić do poprawy lub wzmocnienia pozytywnych emocji, może chociaż w minimalnym stopniu zmienić ich podejście do tego zagadnienia.

Osobiście jestem zwolennikiem Perfomance Managmentu. Uważam, że bieżący feedback jest o niebo lepszy, niż tygodniowe, miesięczne, czy roczne oceny efektywności. Z mojej perspektywy dywagacje na temat błędu sprzed kilku tygodni, zamiast pomóc może wywołać negatywne emocje.

Mitem jest również to, że feedback powinien przekazywać tylko bezpośredni przełożony. Dla dobra organizacji i samego rozwoju pracownika warto, aby takie działania pochodziły z kilku źródeł. Mogą być to klienci lub współpracownicy. Ważne, żeby informacja zwrotna została przekazana w sposób jasny, klarowny i odnoszący się do sytuacji, faktów a nie samej osoby.

Przyjęło się również, że feedback powinien być przekazywany na osobności i bez świadków. Mogę zgodzić się z tym tylko częściowo. Oczywiście, tzw. Feedback Korygujący powinien być udzielany “w cztery oczy”. Ciężko przyjąć krytykę na forum, nie reagując albo agresją, albo wstydem czy nawet upokorzeniem. Niemniej, pozytywna informacja zwrotna czasem powinna wybrzmieć w szerszym gronie. Niestety jest to miecz obusieczny. Z jednej strony może podbudować samego pracownika i zespół do cięższej pracy, z drugiej może wywołać niezdrową rywalizację i konflikty w zespole. Dlatego każde działanie powinno być wcześniej dobrze przemyślane.

W jaki sposób?

Jak wspomniałem wcześniej, konstruktywny feedback to taki, który odnosi się do faktów, konkretnych działań, a nie osoby i jej emocji czy uczuć. Informacja zwrotna nadal kojarzona jest negatywnie. Dlatego warto wprowadzić ją do swojego życia, najwcześniej jak to możliwe i z czasem traktować ją, jak chleb powszedni. Warto również przeanalizować korzyści, jakie daje nam dobrze przekazany feedback. Zaczynając choćby od pozytywnych intencji, przez skupienie się na faktach, kończąc na traktowaniu takiej rozmowy jak oceny a nie opinii.

Jedną z metod, które szeroko opisałem w swoim e-booku “Po prostu feedback”, jest metoda FUKO, która jest akronimem słów: fakty, uczucia, konsekwencje, oczekiwania.

To świetna metoda, dzięki której osoba otrzymująca informacje zwrotną nie powinna poczuć się oceniana, jednocześnie powinna zrozumieć obszary wymagające poprawy, które pomogą jej w dalszym rozwoju.

 

Informacja zwrotna to podstawa. Dobra informacja zwrotna to sztuka. Niestety nikt od razu nie staje się artystą. Na szczęście ciężka praca i konsekwencja w działaniu może zrobić z nas mistrzów w tej dziedzinie. Powodzenia!

Jeżeli masz jakieś inne wskazówki, chcesz rozwinąć moją myśl lub z czymś się nie zgadzasz, zapraszam cię do kulturalnej dyskusji w komentarzach.

Napisz Komentarz

CONTACT US
221, Mount Olimpus, Rheasilvia, Mars,
Solar System, Milky Way Galaxy
+1 (999) 999-99-99
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3Lmdvb2dsZS5jb20vbWFwcy9lbWJlZD9wYj0hMW0xOCExbTEyITFtMyExZDYwNDQuMjc1NjM3NDU2ODA1ITJkLTczLjk4MzQ2MzY4MzI1MjA0ITNkNDAuNzU4OTkzNDExNDc4NTMhMm0zITFmMCEyZjAhM2YwITNtMiExaTEwMjQhMmk3NjghNGYxMy4xITNtMyExbTIhMXMweDAlM0EweDU1MTk0ZWM1YTFhZTA3MmUhMnNUaW1lcytTcXVhcmUhNWUwITNtMiExc2VuITJzITR2MTM5MjkwMTMxODQ2MSIgd2lkdGg9IjEwMCUiIGhlaWdodD0iMTAwJSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIHN0eWxlPSJib3JkZXI6MCI+PC9pZnJhbWU+
Thank You. We will contact you as soon as possible.
ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.
SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
Turpis dis amet adipiscing hac montes odio ac velit? Porta, non rhoncus vut, vel, et adipiscing magna pulvinar adipiscing est adipiscing urna. Dignissim rhoncus scelerisque pulvinar?
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pobierz darmowe e-booki!
Zapisz się na newsletter, a na starcie otrzymasz zestaw 3 Ebooków, które pomogą ci znaleźć swoje miejsce na rynku pracy, napisać dobre CV oraz konstruktywnie przekazać feedback.
Find us in social networks:
Subscribe Now
This is Photoshop's version of Lorem Ipsum. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin,sedisina
2016 (C) All rights reserved.
POBIERZ DAROMOWE EBOOKI!
Zapisz się na newsletter, a na starcie otrzymasz zestaw 3 Ebooków, które pomogą ci znaleźć swoje miejsce na rynku pracy, napisać dobre CV oraz konstruktywnie przekazać feedback.
2016 (C) All rights reserved.
     
Get Started Right Now!
Enter your email below to get started:
We never share your details

Jesteś pewnien, że wiesz jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

POBIERZ DARMOWY E-BOOK I DOWIEDZ SIĘ, JAK DOBRZE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ROZMOWY O PRACĘ.